Demonteren en monteren achteras Peugeot 404
1) Aftappen van de olie
Nadat de auto op de brug gereden is, eerst de olie van de achterbrug afgetappen.
Dat is niet zo moeilijk, de aftapplug is goed zichtbaar.
De olie netjes opvangen en later afvoeren naar de milieustraat.
Hier wordt de aftapschroef losgedraaid om de olie uit de “klok” te laten lopen
2) Losmaken stangen
Aan de achteras zie je twee schuine stangen weglopen naar voren. Deze moeten losgemaakt worden.
De bouten aan het onderstel zitten vaak erg vast dus kruipolie is vaak wel nodig.
Die schuine stangen zitten met splitpennen geborgd.
De schuine stangen worden losgedraaid (bouten er uit)
3) Losmaken handremkabel
Daarna wordt de handremkabel van de wagenvloer losgemaakt.
Dan maak je de schuine stangen los aan het cardan (alleen losmaken, hoeven niet gedemonteerd te worden).
De handremkabel wordt losgedraaid
De schuine stangen worden aan de cardanas losgedraaid maar blijven wel zitten
De handremkabel wordt losgemaakt
4) Remslang losnemen
Vervolgens de remslang losnemen en even afdoppen met een rubber dopje o.i.d.
(Gevaar voor beschadiging schroefdraad ...)
De remslang afdoppen zodat er geen remolie uit kan lopen.
5) Verder ontmantelen
De bouten van het wormwiel losmaken (bouten een stukje losdraaien, niet te veel).
Aansluitend de stabilisatiestang en reactiestang losmaken en de remdrukbegrenzer.
Plaats een schroevendraaier voorzichtig tussen het de cardanas en de klok (worm en wormwiel) zodat de resterende olie er uit loopt.
Vang die olie uiteraard ook even op.
Verwarm de cardanas even (dat kan bijvoorbeeld met een soldeerbrander) zodat de olie wat makkelijker er uit loopt.
Er kan nog een flinke hoeveelheid olie uit de cardanas komen!
Als laatste de schokbrekers losmaken.
De bouten van de bevestiging cardanas / klok worden losgedraaid. Nog niet de bouten verwijderen.
De Panhardstang wordt losgemaakt
De remdrukbegrenzer wordt losgemaakt
De stabilisatiestang wordt losgemaakt
Plaats een schroevendraaier voorzichtig tussen de klok en het cardan en maak ruimte om de olie die nog in de cardanaskoker zit,
er uit te laten lopen.
Verwarm de cardanas zodat de olie er makkelijker en volledig uitloopt. (wel opvangen en afvoeren naar de milieustraat)
Schokbrekers losmaken
6) Achteras verwijderen
Nu alles losgemaakt is ( op twee bouten van de cardanaskoker en klok na), kan de achteras worden verwijderd.
In de fotoreportage is gebruik gemaakt van een uit stalen tafelpoten gelaste constructie, welke passend is gemaakt
om de achteras op een simpele en veilige wijze naar beneden te laten zakken.
Is de achteras eenmaal een stuk naar beneden gezakt, kan de cardanas helemaal losgemaakt worden.
Denk er aan dat er een veer uit het cardan loskomt. Bewaar deze veer goed en vergeet niet deze weer te monteren!
De achteras zakt naar beneden met de cardanaskoker er nog aan.
Een stellage vangt de as op en laat deze langzaam zakken.
Cardan wordt losgemaakt van de “klok” en denk er aan dat er nog een veer in het cardan zit.
Deze moet ook weer worden gemonteerd!
Deze veer dus!
7) Pakking vervangen
Nu kunnen we dus bij het vlak waar de pakking zich bevindt die vervangen moet worden.
Maak de beide vlakken goed schoon. Teken een pakking af (in dit geval is de pakking zelf gemaakt van papier).
Vloeibare pakking summier op het pasvlak, papieren pakking er op en dan weer summier wat vloeibare pakking.
Het vlak waar de pakking op moet goed schoonmaken
Papieren pakking aftekenen, uitknippen
Het vlak waar de pakking op moet voorzien van een klein beetje vloeibare pakking,
papieren pakking er op en weer een beetje vloeibare pakking
8) Terugplaatsen
Dan kan de cardanas er weer worden opgeplaatst (denk dus aan die veer!)
Uiteraard is ook de achterste opsluit plaat gedemonteerd.
Daar zit geen pakking tussen omdat de afstelling van een van de lagers hiermee vast ligt en een pakking de afstelling teniet kan doen.
Ook al lekt deze niet, als je toch bezig bent kan je een summier beetje vloeibare pakking tussen het pasvlak aanbrengen.
Nieuwe olie er in: plantaardige olie op ricinus basis, verkrijgbaar in het magazijn van de 404 Vereniging.
Aan te bevelen is om de olie in een emmer met heet water voor te verwarmen, dan is het vullen van de klok een stuk makkelijker.
Het cardan weer bevestigen tegen de klok
Handremkabel aan de achterste remschoen bevestigen
Tussen het achterste deksel en de klok summier wat vloeibare pakking aanbrengen
Handremkabel weer bevestigen en aansluitend uiteraard alles wat gedemonteerd is weer monteren.
Of zoals dat heet: alles weer in omgekeerde volgorde monteren!
Veel succes
Teun Vreugdenhil, augustus 2013
|